Campania #GetScreenedEU este o inițiativă a Uniunii Europene și a Institutului Național de Sănătate Publică din România care urmărește să crească gradul de conștientizare privind importanța screeningului pentru cancer. Ea se adresează în special persoanelor cu vârste între 50 și 69 de ani, mai ales din grupuri vulnerabile, și promovează testarea gratuită pentru depistarea precoce a cancerului. Campania vizează trei tipuri de cancer care pot fi tratate eficient dacă sunt descoperite devreme: cancerul de sân (mamografie la 2 ani), cancerul colorectal (test FIT la 2 ani) și cancerul de col uterin (test HPV la 5 ani).
Testările sunt gratuite și accesibile prin medicul de familie, pe baza unei recomandări. Scopul Uniunii Europene este ca până la sfârșitul anului 2025, 90% dintre persoanele eligibile să beneficieze de aceste servicii.
În contextul în care România are o rată scăzută de participare la programele de screening, campania își propune să crească gradul de conștientizare, să faciliteze accesul și să salveze vieți prin detectarea timpurie a cancerului.
Îndemnul campaniei #GetScreenedEU este unul clar: mergeți să faceți investigații pentru cancerul colorectal, cancerul de sân și cancerul de col uterin, tipuri de cancer care beneficiază de depistare și tratament precoce prin screening.
Sursa:
Comisia Europeană în România
Adriana Bunilă