CONSILIUL JUDEŢEAN BUZĂU
SPITALUL JUDEŢEAN DE URGENŢĂ BUZĂU

Retenţia de apă - soluţii simple pentru a o combate!

După cum bine ştiţi, corpul nostru este 70% apă !

Între țesuturi și vasele de sânge există un schimb permanent de lichide. O parte din plasma din sânge traversează vasele de sânge și formează lichidul interstițial aflat în spațiile intercelulare.

În mod normal, acest lichid interstițial este preluat de sistemul limfatic (moment în care se formează limfa), este filtrat și apoi se întoarce în vasele de sânge. Prin acest proces de preluare și filtrare, sistemul limfatic asigură drenarea țesuturilor și funcționarea lor normală.

În momentul în care, din diverse cauze, procesul de drenare a țesuturilor nu se realizează în mod corespunzător, se instalează retenția de apă sau edemul.

Simptomele retenției de apă
  • creștere rapidă în greutate - este de multe ori unul dintre semnele inițiale ale retenției apei;
  • umflături și dureri  musculare - pe de o parte, creșterea bruscă în greutate determină o creștere a presiunii asupra articulațiilor, pe de altă parte, acumularea de lichid în țesuturi poate afecta funcționarea normală a mușchilor, ceea ce duce la durere și slăbiciune în tot corpul. (Ai senzația că te doare tot corpul și ai articulațiile umflate);
  • creșterea pulsului - pe măsură ce corpul reține apa iar brațele și picioarele se umflă, se îngreunează circulația sângelui. În aceste condiții, inima este nevoită să bată mai tare și mai repede pentru ca sângele să ajungă până la membre;
  • anomalii cutanate - deoarece fluxul de sânge este afectat, pot apărea unele modificări de culoare a pielii (acolo unde fluxul de sânge a crescut, pielea va fi congestionată iar în zonele în care fluxul de sânge scade, pielea va fi anormal de palidă). Este posibil ca la atingere, pielea să fie pufoasă (daca o apeși cu degetul se formează o adâncitură) ori, din contră, foarte rigidă la atingere;
  • dificultăți de respirație - deoarece edemul provoacă umflarea generală a țesuturilor și nu vizează în mod specific nici o zonă, chiar și țesuturile din plămâni pot fi afectate. Pe măsură ce aceste țesuturi se umflă din cauza lichidului suplimentar, iți va fi tot mai dificil să respiri. Vocea răgușită, respirația șuierătoare, sunt alte semne ale faptului că nu sunt eliminate corespunzător lichidele din jurul plămânilor.

Tipuri de retenție

Există două categorii mari de retenție de apă sau de edem:
  • edemul generalizat care presupune o inflamare a întregului organism
  • edemul localizat care se referă la o inflamație la nivelul unei singure părți a corpului, spre exemplu plămânii.

Cauze ale retenției de apă

Putem împărți cauzele în trei categorii:

  1. care țin de stilul nostru de viață, cum ar fi
    • deshidratarea: deoarece corpul reține apa ca metodă de supraviețuire
    • alimentația necorespunzătoare bogată în sare și în carbohidrați
    • lipsa de mișcare
    • statul în picioare sau așezat foarte mult timp
  2. disfuncții ale anumitor organe și sisteme ale organismului
    • dereglări hormonale - la menstruației, dar și la menopauză;
    • insuficiența renală - nemaifuncționând la parametrii normali, rinichii nu mai pot elimina în mod corespunzător reziduurile lichide din organism;
    • insuficiența cardiacă - atunci când ventriculul stâng nu mai poate pompa sânge, ventriculul drept al inimii devine supraîncărcat, vasele de sânge se dilată din cauza presiunii și apare edemul;
    • hipersecreția glandei tiroide - întrucât tiroida controlează sistemele vitale ale corpului de la temperatura acestuia până la metabolism, printre simptomele acestei boli se poate afla și retenția de apă;
    • boli de ficat: mai ales ciroza se manifestă prin retenție excesivă de lichid. Când ficatul nu mai filtrează sângele, crește presiunea acestuia în vene și duce la formarea edemelor;
    • creșterea în greutate în urma retenției de apă poate fi atribuită aportului de sare (în mod special cel întâlnit în alimentele prelucrate). Întrucât sodiul este prezent în majoritatea alimentelor, consumul ridicat de alimente contribuie la creșterea în greutate, atât prin depunerea grăsimii cât și prin acumularea de apă;
    • alergiile de sezon - persoanele predispuse la alergii sezoniere pot manifesta edeme mai ales la nivelul feței și în jurul ochilor.
  3. alte cauze
    • temperaturile ridicate – împiedică eliminarea eficientă a lichidului.
    • medicamente - anumite tipuri de pastile, mai ales cele indicate împotriva hipertensiunii, afecțiunilor cardiace, corticosteroizii și anticoncepționalele duc la apariția edemelor, prin producerea dezechilibrelor hormonale;
    • depresia post-partum - schimbarea nivelurilor hormonale după sarcină pot duce la reținerea de apă în organism.

Ce poți face dacă te confrunți cu retenția de apă?

Și în acest caz, câteva schimbări în modul de viață te pot scuti de mult disconfort! Iată ce poți face:
  1. bea mai multe lichide, mai ales apă - atunci când corpul este deshidratat, el începe să rețină apa, favorizând instalarea edemului, dar dacă are lichide suficiente, acesta iți activează în mod natural mecanismele de drenaj. Ai grijă însă să nu bei o cantitate mare de apă într-o perioadă de timp scurtă, deoarece organismul tău nu poate face față, ci încearcă să bei o cantitate mai mică de lichid la intervale scurte
  2. redu consumul de sare -  aportul crescut de sare contribuie masiv la retenția apei în țesuturi și la agravarea edemului odată instalat. Pentru a înlocui sarea, apelează la diverse ierburi aromatice care dau un gust aparte mâncărurilor.
  3. evită alimentele bogate în sodiu (carnea procesată, chipsurile de cartofi, produsele de panificație cu sare etc.)
  4. suplimentează aportul de minerale - deficiențele în minerale esențiale (precum potasiu și calciu) agravează deseori simptomele retenției de apă. Așadar, consumă din abundență pepene roșu, banane, somon, fasole albă, cartofi copți, dovleac copt, iaurt, fructe de avocado, ciuperci;
  5. faceți exerciții fizice deoarece mișcarea ajută la funcționarea optimă a sistemului limfatic, iau un sistem limfatic eficient înseamnă un drenaj optim al țesuturilor. Exercitai precum joggingul, tenisul, înotul sau dansul ajută corpul să elimine excesul de apă, în special din zona picioarelor.
  6. evită stresul - stresul este un factor agravant sau declanșator al tulburărilor hormonale, cauze principale pentru predispoziția către retenția de apă în țesuturi. Exercițiile de respirație, meditația, terapia prin masaj sau odihna prelungită sunt căi eficiente de a ține stresul sub control și, indirect, de a preveni edemul.
  7. mergeți la saună - sauna este un mod extrem de simplu de a transpira și de a elimina excesul de apă din corp. Sauna are avantajul de a elibera organismul de toxine și de a relaxa musculatura corpului. Sauna este considerată un tratament de slăbire foarte eficient, destinat în special persoanelor cu un surplus de greutate și retenție de apă.
  8. diminuează aportul de zahăr din alimentație – zahărul favorizează creșterea nivelului de insulină, care la rândul ei diminuează capacitatea corpului de a se debarasa de sodiu (sare). Astfel, încearcă să eviți alimentele extrem de dulci cum sunt bomboanele, biscuiții, prăjiturile și băuturile carbogazoase.
  9. evită alcoolul - alcoolul provocă deshidratarea organismului ceea ce forțează corpul să rețină apă în plus.
  10. folosește plantele medicinale - remedii din plante au fost folosite ca diuretice de secole și sunt eficiente în eliminarea excesului de lichid din organism.
Surse:
  1. What Are the Symptoms of Water Retention?
  2. Retentia (retinerea) apei in organism
Compartiment Relaţii Publice
Adriana Bunilă