CONSILIUL JUDEŢEAN BUZĂU
SPITALUL JUDEŢEAN DE URGENŢĂ BUZĂU

Legumele şi fructele de toamnă – adevărate minuni pentru sănătate

Toamna este cel mai potrivit anotimp pentru a te vitaminiza și a-ți întări imunitatea, înaintea sezonului rece.

Legumele și fructele de sezon sunt cele mai bogate în antioxidanți, vitamine și minerale, esențiale pentru sănătatea organismului.

Strugurii negri – Aceste fructe sunt o adevărată minune a naturii, conținând vitaminele A, B1, B2, B6, C, PP și K. Totodată, au minerale benefice, precum potasiu, fosfor, magneziu, fier, calciu și mangan. Strugurii mai conțin cantități importante de aminoacizi, acid tartric și citric.

Strugurii negri sunt cei mai bogați în antioxidanți, în coaja lor găsindu-se cea mai mare cantitate de resveratrol care poate exista în vegetale. Acest antioxidant te protejează de cancer, bolile de inimă și maladiile degenerative.

Merele sunt primele fructe la care ne gândim odată cu începerea toamnei. Aceste fructe foarte populare au foarte multe beneficii pentru sănătate, motiv pentru care a apărut şi vorba „Mâncând un măr pe zi ţii doctorul la distanță”.

Merele au în medie 80 de calorii (depinde de mărimea sa), nu au grăsimi şi nici colesterol. Conţin în medie 22 de grame de carbohidraţi, dintre care 16 g de zahăr şi 5 g de fibre dietetice.

Printre cele mai importante beneficii ale acestui fruct se numără prevenirea bolii Alzheimer, protejează împotriva Parkinson, prevenirea diferitelor tipuri de cancer, scăderea riscului diabetului, reducerea colesterolului, menţinerea sănătăţii inimii, combaterea diareei, dar și a constipaţiei, prevenirea şi ameliorarea hemoroizilor şi stimularea sistemului imunitar.

Dovleacul este o altă vedetă a toamnei, fiind atât bogat în antioxidanţi şi vitamine, dar având şi un gust dulce foarte plăcut. 100 de grame de dovleac conţin 26 de calorii şi 6,5 grame de carbohidraţi. Este bogat în vitaminele A, C, E şi K şi în potasiu, calciu, magneziu şi fosfor.

Printre cele mai importante beneficii ale sale se numără îmbunătăţirea vederii, stimularea pierderii în greutate, reducerea nivelului de colesterol rău, diminuarea riscului de cancer, îmbunătăţirea stării de spirit şi întărirea sistemului imunitar.

Gutuile, aceste fructe atât de parfumate, nu se consumă proaspete din cauza astringenţei lor, ci sub formă de compot, în prăjituri sau sub formă de jeleuri şi gemuri. Sunt foarte bogate în vitaminele A, B, C şi PP, în săruri minerale, carbohidraţi şi fibre.

Printre cele mai importante beneficii ale acestui fruct se numără tratarea insuficienţei pancreatice, inhibarea dezvoltării de microorganisme care declanşează hepatita A, B şi C, îmbunătăţirea digestiei, ameliorarea diareei şi a hemoroizilor, ameliorarea bolilor de natură canceroasă. De asemenea, sunt foarte bune pentru a face greaţa de dimineaţă să treacă şi sunt recomandate şi în caz de anemie.

Spanacul este foarte bogat în substanţe nutritive: doar prin consumul unei ceşti, oferă jumătate din necesarul zilnic de vitamina A. Conţine şi vitaminele C şi K, fier, calciu, acid folic şi vibre.

Printre cele mai importante beneficii ale acestei legume se numără prevenirea constipaţiei, echilibrarea zahărului din sânge, încetinirea diviziunii celulare în cazul cancerului de stomac şi piele, ajută la formarea unui sistem nervos sănătos, luptă împotriva declansării aterosclerozei, reduce acneea şi ridurile, protejează ochii de apariţia cataractei şi reglează tensiunea arterială.

Nucile conţin o bogată sursă de energie, având mulţi nutrienţi, antioxidanţi şi vitamine. Se consumă de regulă ca ingredient în diferite reţete sau ca gustare între mesele principale şi au numeroase beneficii pentru sănătate.

Iată câteva dintre ele: stimularea memoriei, combaterea depresiei, prevenirea bolilor cardiovasculare, prevenirea cancerului, combaterea insomniei, fortificarea şi regenerarea părului şi prevenirea îmbătrânirii premature a pielii. De asemenea, potolesc rapid foamea şi oferă o senzaţie îndelungată de saţietate, deci te ajută să slăbeşti.

Sfecla roşie este bogată în vitaminele B şi C, în magneziu, fier, cupru, mangan, potasiu şi fibre.Printre beneficiile sale se numără protejarea copilului încă din timpul vieţii intrauterine (protejează fetusul de mutaţii), previne cancerul şi varicele, scade tensiunea, combate constipaţia, stabilizează glicemia celor care suferă de diabet şi stimulează funcţionarea normală a celulelor hepatice.

 

Sursa: Sfatul Medicului.ro

 

Compartiment Relaţii Publice
Adriana Bunilă